Europe’s Ultimate Pulling Experience
Het Made’s Powerweekend is het grootste truck- en tractorpulling evenement van Europa. Al sinds 1993 vindt het evenement plaats in Made, Noord Brabant. Het Made’s Powerweekend is een garantie voor spektakel, gezelligheid en top-entertainment voor alle leeftijden. Van de actie op de baan tot de legendarische Pulling Party’s in de grote feesttent. Maar ook op de camping of in de kinderweide is het altijd één groot feest. Ieder jaar in juni is het te beleven aan de Scheerbiesstraat in Made. Kom eens langs en beleef de ultieme pulling experience!
Ga direct naar:
Powerweekend Facts
- 3 Wedstrijdbanen
- 3 Dagen durend evenement
- Meer dan 600 deelnemers
- Meer dan 60 verschillende klassen
- Opgericht in 1993
- Al meerdere malen uitgeroepen tot NTTO organisator van het jaar
Het Made’s Powerweekend is een bijzondere wedstrijd op de truck- en tractorpulling kalender. De 3 banen, vele deelenemers en grootste opzet maken het tot een unieke beleving.
Toekomstige data
Je (toekomstige) trip naar het Made’s Powerweekend alvast plannen?
- 13, 14, 15 juni 2025
- 19, 20, 21 juni 2026
- 18, 19, 20 juni 2027
- 16, 17, 18 juni 2028
- 15, 16, 17 juni 2029
De zondag van het Made’s Powerweekend valt van oudsher op vaderdag. Is het vaderdag? Dan is het Powerweekend!
Ambitie & vernieuwing
Van een eenvoudige tractorpullingwedstrijd tot het 3-daagse evenementen wat het nu is. Het Made’s Powerweekend is continue in ontwikkeling. Ieder jaar worden er elementen toegevoegd en zaken geperfectioneerd. Alles om de truck- en tractorpulling fan de ultieme beleving te bezorgen.
“De liefde voor truck- en tractorpulling zit ons in het bloed. We organiseren het Made’s Powerweekend dan ook vanuit passie en liefde voor de sport.”
Wat is tractorpulling?
Tractor-pulling is de naam van een van oorsprong Amerikaanse motorische krachtsport. In 1977 deed de sport voor het eerst zijn intrede in Nederland en sindsdien kent ons land vele duizenden aanhangers. Dit is mede het gevolg van het hoge niveau waarop de sport in Nederland bedreven wordt. In Nederland worden jaarlijks zo’n 120 wedstrijden georganiseerd waarbij de wedstrijd in Made de grootste is.
Sleepwagen en Baan
Tractor-pulling wordt beoefend met behulp van een sleepwagen, een soort oplegger die aan de voorkant niet opwielen maat op een slede rust. Op de sleepwagen bevindt zich een ballastbak die gevuld kan worden met gewichten en met een kabel of ketting via een versnellingsbakverbonden is met de wielen van de oplegger. Aan het begin van de trekpoging (ook wel run of pull genoemd) staat de ballastbak achterop de sleepwagen. Als de sleepwagen vooruit getrokken wordt, verplaatst de ballastbak naar voren. Hierdoor komt er steeds meer gewicht op de sleepvoet waardoor het voor de tractor steeds moeilijker wordt om de sleepwagen voort te bewegen.
Snelheid
De ontwikkelde snelheid tijdens een run is van groot belang. De massa van de sleepwagen gaat dan immers meewerken. Een full-pull in minder dan 10 seconden is op een goed geprepareerde baan haalbaar. En dat met een totaal gewicht van 20.000 tot 25.000 kg! Je moet een geoefende atleet zijn om die afstand in dezelfde tijd te lopen. De tractoren kunnen hun wielen dan vaak ook tot boven de 50 km/uur laten spinnen.
Vermogen
Om dergelijke prestaties te leveren moeten de machines beschikken over enorme vermogens. In Nederland leveren sommige tractoren meer dan 7000 pk; in de VS is de 10.000 pk grens een aantal jaren geleden al doorbroken, vergelijk dat eens met een gemiddelde landbouwtrekker van krap 100 pk. Het gaat bij Tractor Pulling dus om ware krachtexplosies. Dat betekend dat het uiterste van de techniek wordt gevergd. Het is met name dan ook dit aspect dat zowel publiek als deelnemers in de ban houdt. Het zijn immers geen kant en klare machines uit de fabriek waar de deelnemers mee op de baan verschijnen, maar zelfgebouwde machines. Machines waar vele arbeidsuren en tienduizenden euro’s aan materiaal zijn ingestoken. Wat te denken van dieselmotoren die meer dan het tienvoudige van hun standaard vermogen leveren, of benzinemotoren, die met blowers en methanolinjectie meer dan 1500 pk leveren. Daarnaast maken tegenwoordig de meesten gebruik van aluminium V8 race-, of V12 vliegtuigmotoren, zelfs turbinemotoren worden toegepast.
Verschillende klassen
Deelnemende tractoren worden gegroepeerd in verschillende klassen waarin ze aan bepaalde eisen moeten voldoen om een eerlijke competitie te verkrijgen:
– Standaard en oldtimers; dit zijn onveranderde fabriekstractoren waarbij oldtimers een minimale leeftijd van 30 jaar moeten hebben.
– Sport en supersport; licht opvoerwerk mag aan de fabriekstractor plaatsvinden, in de supersport mag een niet standaard brandstofpomp gebruikt worden.
– Pro- en Superstock; Het uiterlijk van de fabriekstractor moet behouden blijven, inwendig wordt er maximaal opgevoerd, Pro-stocks monteren slechts 1 turbo.
– Vrije of Modified klasse; elke combinatie van motoren en eindaandrijvingen is mogelijk er zijn enkele limieten.
– TWD of Car pullers; op auto’s of pick-up trucks (Two Wheel Drive) gelijkende voertuigen met vrije motor inbouw.
Elke klasse is onderverdeeld in een aantal subklassen op basis van het gewicht van de machine. In alle klassen geldt dat de machines moeten voldoen aan stringente veiligheids- en milieueisen die zijn opgesteld door de overkoepelende Tractor Pulling organisaties.
Uitgebalanceerd
Tractor-pulling is de sport die motorische kracht koppelt aan snelheid, want de combinatie die het snelst van start gaat en de achterwielen het hardst laat spinnen komt het verst. Mits de machine nauwkeurig is uitgebalanceerd, over de optimale overbrengingsverhouding beschikt en de juiste bandenspanning heeft. Alleen dan kan al het vermogen op de baan worden overgebracht. Elke baan is verschillend, daarom vereist dit erg veel inzicht en ervaring van de deelnemers. Tractor-pulling onderscheidt zich van andere motorsporten door de sensationele hoeveelheid paardenkrachten in combinatie met de snelheid en de glinsterende machines.